Folke Häggblom

 

Digitala informationsprodukter och Internettjänster.
Referensdatabaser, fulltextprodukter och interaktiva utbildningsprogram.

 

1. MN Infocenter är, för er som inte känner till oss så väl, förmedlare av i huvudsak medicinsk, naturvetenskaplig och teknisk information.

Belysa i dag: digitala informationsprodukter, referensdatabaser och utbildningsprogram tillgängliga på CD eller via Internet.

Några exempel på vad som finns i dag och vad vi kan förvänta oss i en nära framtid.

Hur några leverantörer valt att tillgängliggöra sin information på CD-ROM eller via WWW, och även hur man från traditionell referensdatabassökning kan länka vidare till fulltext-artiklarna.

 2. Vilka är MN infocenter?

Några korta ord för er som kanske inte känner till oss så väl.

-Vi vill vara er samarbets- och diskussionspartner när det gäller förmedling av bl. a. medicinsk, naturvetenskaplig och teknisk information, oberoende av "hur informationen är förpackad".

-Det innebär att vår roll är den professionella förmedlarens och att informationen som efterfrågas kan finnas tillgänglig via Internet, på CD-ROM, på diskett, på video eller i tryckt form.

-För att kunna erbjuda en heltäckande service och behovsanpassade lösningar för er som kunder, samarbetar därför vi på MN Infocenter med många olika svenska och internationella partners.

-MN Infocenter har på relativt kort tid utvecklats till en ledande förmedlaren av i första hand medicinsk, naturvetenskaplig och teknisk information.

3. Vi ser att informationsförmedlingen i digital form kommer att ge er som användare helt nya möjligheter att snabbt söka fram den efterfrågade informationen.

Allt flera leverantörer väljer nu att inte bara tillgängliggöra traditionell databasinformation med referenser och abstracts med snygga gränssnitt, utan att även göra fulltextinformation och utbildningsprodukter tillgänglig på olika enkla sätt.

Alla ni som genom åren sökt information i referensdatabaser vet att det går sekundsnabbt att från stora databaser söka fram referenser. Problemen har kanske dykt upp då vi eller våra uppdragsgivare, från de framsökta referenserna, vill fördjupa oss ytterligare, t ex i artiklarna i fulltext.

Detta är avsevärt mycket enklare redan i dag, både genom sökningar från databaser med länkar till fulltextdokumenten, eller sökningar direkt i fulltextmaterialet, eller i kombinerade databaser som innehåller både referenser och fulltext.

När det gäller sökning i referensdatabaser och fulltextdatabaser kan vi i dag kostatera att en del väljer att migrera från en CD-ROM miljö till Internet/Intranet tjänster.

Många av de tjänster som i dag lanseras i digital form har en klar målsättning att rikta sig mot både slutanvändare och informationsproffs, till skillnad från de tidigare traditionella on-line tjänsterna och CD-ROM produkterna, som krävde stora kunskaper i olika sökspråk.

Därför har flera informationsproducenter valt att leverera två olika sökfunktioner; en enklare som är tänkt för i första hand slutanvändarna och en mera avancerad sökfunktion som vänder sig till en professionell användargrupp.

Vi ser också redan i dag att den nya tekniken innebär att allt flera slutanvändare själva söker fram information.

Naturligtvis behövs utbildning, hjälp och vägledning för slutanvändarna, lika väl som i vissa fall kunskap om produkternas/tjänsternas uppbyggnad och struktur för att kunna göra kvalitativa sökningar.

4. Det finns flera varianter av informationstjänster på Internet.

En kan bestå av traditionella förlag som tillgängliggör sin utgivning, eller delar av sin utgivning i elektronisk form via Internet.

En annan kan bestå av företag som samlar in information inom ett eller flera ämnesområden och skapar ett forum för de användare som har sina intressen inom just dessa områden.

Det är vad man kallar informationstorg, marknadsplatser eller virtuella informationsbyar.

En tredje är företag som producerar utbildnings eller fortbildningsprodukter. Dessa använder i huvudsak CD-ROM mediet som plattform.

Vi som är användare av de olika elektroniska tjänsterna efterlyser naturligtvis någon form av samordning och struktur av informationen som finns tillgänglig i första hand på nätet.

Samordningen kan vara t ex informationstorg eller marknadsplatser som samlar målgruppsinriktad information för olika ämnesområden eller olika verksamhetsområden, eller ämnesspecifika CD-ROM produkter.

När vi söker information inom ett visst område är det egentligen ointressant för oss var informationen finns, om den ligger på en server hos Springer Verlag i USA, hos Elsevier eller Academic Press, eller om den finns på ett antal CD-ROM skivor från olika utgivare.

Det vi vill komma åt är den specifika information som vi just nu har behov av!

Därför är vår önskesituation kanske att ha tillgång till det företag eller den organisation som tar som sitt huvudansvar att skapa ett informationstog eller en marknadsplats som täcker merparten av de informationskällor som är relevanta för just vår verksamhets informationsbehov.

5. Utbildningsprogram och referensverk på CD-ROM

Många producenter av utbildningsprogram och referensverk använder CD-ROM distributionsform. Ett av skälen är att interaktiva sekvenser och videofilm är lättare och snabbare att hantera direkt från en CD än via Intranet.

Även här finns ett antal produkter inom gastroenterologi och närliggande områden som kanske kan vara av intresse både som uppslagsverk och som vidareutbildningsprodukter.

Vi ska först bekanta oss med ett par Internettjänster som hanterar bl. a. tidskriftartiklar i fulltext över nätet. ProQuest Direct från UMI, är ett exempel på företag som tillgängliggör både referensdatabaser och fulltextinformation, allt med ett gemensamt sökspråk. Flera av de databaser man kan nå via Internet i dag är säkert redan kända för många av er, t ex ABI/Inform, Periodical abstracts, Dissertation Abstracts, Full text US Newspapers med flera. Dessa databaser finns ju även att tillgå både i CD-ROM format och on-line.

Det andra exemplet är Journals@Ovid från Ovid Technologies som samlar in information från olika tidskriftsförlag och skapar ämnesorienterade kollektioner med länkar till och från traditionella referensdatabaser som t ex Medline.

Många av er är säkert också bekanta sedan tidigare med OVIDs databaser på CD-ROM.

Båda lösningar har sina fördelar. Ni kan säkert själva bedöma vilka fördelarna är och även de eventuella nackdelarna.

-kostnadsbesparande

-arbets-/tidsbesparande

Nackdelar:

-saknar Internet anslutning

-långsamt på nätet

5. Exempel på tjänster som finns att tillgå på nätet.

6. Exempel på CD-ROM produkter

7. För de flesta fulltexttjänster och CD-ROM produkter finns möjlighet att teckna 30-dagars provabonnemang utan några som helst förpliktelser.

Vi tror att Internettjänster med fulltextinformation har kommit för att stanna och säkert även ersätta en del av de existerande informationstjänsterna. I andra fall kommer de nya nättjänsterna att fungera som komplement till befintliga on-line eller CD-ROM tjänster.

Många förlag och andra informationsägare har redan i dag någon Internettjänst och många står i beredskap att lansera sina tjänster.

Vi hoppas att de olika förlagen och informationsproducenterna tänker på oss som skall söka och använda informationen och skapar användbara informationstorg och utbildningsprodukter med samlad information inom t ex olika ämnesområden. Eller att det dyker upp flera aktörer som tar som sin uppgift att strukturera och ämnessortera informationen för vår skull.

8. Avslut.

Låt gärna oss på MN Infocenter få vara en objektiv rådgivande part när ni överväger att välja olika informationstjänster för att tillgodose era informationsbehov.